Wednesday, November 24, 2010

International Conference of Sports Science and Recreation 2011

1 comment:

  1. ilmu sains sukan penting.
    penting sebab ilmu sains sukan mampu manjawab segala masalah mengenai prestasi atlit. Andai seorang atlit berada di atas puncak kejayaan, perkara yang paling penting dia perlu ambil kira adalah macam mana dia boleh berada di puncak? cari puncanya dan teruskan dengan usaha yang lebih gigih lagi. dan saya yakin, puncanya adalah dengan pendedahan aplikasi sains yang terdapat dalam komponen latihan termasuklah corak latihan, makanan, rehat, pengurusan kendiri dan lain-lain lagi. Dan jika kita mampu mencari punca tersebut, kita akan terus maju. Kadang-kadang atlit mahupun jurulatih tidak perasan tentang aplikasi sains sukan yg diterapkan semasa latihan. Walaupun sebenarnya ianya berlaku.
    justeru, ilmu sain sukan bukan lagi sekadar perkara yang boleh ada atau tidak. Jika objektif kita adalah kecemerlangan sukan berprestasi tinggi, maka ilmu sains sukan tidak boleh di pandang remeh walaupun pada perkara yang kecil contohnya rehat.

    jadi, sebagai pengamal ilmu sain sukan, saya menyarankan semua atlit ambil tahu tentang penggunaan ilmu sains sukan dalam usaha membangunkan prestasi diri sendiri malah orang lain.
    Dengan itu, negara kita akan mampu menjadi gergasi dalam bidang sukan dan matlamat negara untuk mengindustrikan sukan juga akan tercapai. Insyallah...

    ReplyDelete